Saturday, December 13, 2008

پشت پرده های مینیاتور- پراید ملی با نام مینیاتور شاهکار سوگلی رئیس جمهور


احمدی نژاد روی سن میره و میگه امیدوارم طراحی خودرو ،زیبایی فرهنگ ایرانیو برسونه بعد میره پردرو از روی خودرو بر می
داره
بعد با شادی به روی سن میره میکروفونو از رشید پور که مجری مراسمه می گیره و میگه تبریک می گم این خودرو نشان دهنده فرهنگ ایرانیه و زیباست و نشون میده ما می توانیم ما می توانیم خودرو طراحی کنیم و به بذرپاش جوان 28 ساله مدیر عامل سایپا که خودش منصوب کرده تبریک میگه و میگه اینم یکی از ثمرات دولت نهم هست
اما واقعیت چیه آیا واقعا این خودرو ایرانیه آیا واقعا کار دولت نهمه


احمدی نژاد پس از بیست و هشت سال که پراید با نام فیستا در فورد تولید می شده محصول جدید تغییر شکل یافته این خودرو که بیش از ده ساله، با نام پراید در ایران تولید می شود را با نام مینیاتور و به اسم خودروی کاملا ایرانی رونمایی کرده حالا جالبه این کار از دست آورد های جدید ایشون در دولت به حساب میاد در حالی که طراحی این خودرو از سال 79 آغاز شده و حالا پس از سال ها به ثمر رسیده است
جالبه که پیش خودشون فکر نمی کنند ببیند مردم فکر نمی کنند که اين پرايد ملي كه سايپايي ها علاقه دارند آن را خودرو ملي‌شان با نام مینایتور یا سایپا 231 بخوانند يكدفعه از كجا سبز شده البته يك دفعه كه نه اين خودرو از سال 80 و شايد قبل‌تر با نام ا س 81 مطرح بود
درست بعد از آنكه سمند خودروي ملي توسط ايران‌خودرو زمزمه توليدش شنيده مي‌شد، سايپايي‌ها هم در زمان دو دوره مديريت پيشين يعني زمان آقاي ابراهيمي به سراغ اين فكر رفتند، البته مديران جديد سايپا مي‌خواهند القاء كنند كه اين حاصل مديريت جديد در دولت جديد است اما اين‌گونه نيست، كافي است كمي به آرشيو اخبار رجوع كنيد، متوجه مي‌شويد سابقه طراحي خودرو ملي سايپا به زمان آقاي ابراهيمي در سايپا بازمي‌گردد. در آن زمان خودرو با نام اس 81 توسط يك تيم ايتاليايي طراحي شد، طراحي انجام شده نيز در آن زمان بر روي كفي پرايد بود. اين اتفاق در زمان مديريت فردي با نام دانایي‌مقدم در مركز تحقيقات سايپا انجام شد و در زمان مديريت احمد قلعه‌باني بر سايپا و اميري مدير مركز تحقيقات، مدل آن نيز در كره ساخته شد. خودرو آماده بود كه به فاز صنعتي‌شدن برسد كه به ناگاه با آمدن تندر90 پروژه متوقف شد. چرا كه قرار بود جايگزين پرايد شود و بازار پيكان را تصاحب كند، اما در آن روزگار كه تندر90 قرار بود جايگزين پيكان و پرايد با قيمت نزديك هفت ميليون تومان شود، پس توليد با آن همه هزينه براي رسيدن به مرحله صنعتي‌سازي كار بيهوده بود. در آن زمان اميري گفته بود: با آمدن تندر90 ديگر توليد معني ندارد. اصلاً در اين زمان پروژه‌هاي ملي‌سازي با آن شكلي كه همه چيز را خودمان بسازيم ديگر مقرون به صرفه نيست و توجيه فني ندارد و بايد به سمت توليد محصولات مشترك با شركت‌هاي بزرگ برويم تا در جهاني‌سازي به مشكل برنخوريم
اين پروژه در آن سال متوقف شد ولي با تغيير دولت همه چيز تغيير كرد چرا كه ارتباط با شركت‌هاي بزرگ رو به سردي گذاشت و از طرفي دوباره ايده همه چيز را بايد خودمان بسازيم شكل گرفت. طرح شكست‌خورده پيكان جديد دوباره از زير خاك برخواست تندر 90 به خاطر برخي مسائل و عدم تامين به موقع قطعه و از طرفي برخي دست‌هاي پشت پرده و تاخير در قرارداد تندر90 توسط مجلس و دولت، توليد اين خودرو با تاخير آغاز شد و تاكنون به هدف توليدي‌اش يعني توليد سالانه 300 هزار دستگاه نرسيده، پس قيمت اين محصول در بازار به ده تا پانزده ميليون تومان رسيد و عملاً طرح جايگزيني اين خودرو با پرايد و پيكان شكست خورد. اينجا بود كه دوباره طرح پيكان جديد و پرايد ملي از زير خاكستر بيرون آمد
اما پرايد ملي واقعاً‌ چيست طبق گفته بذرپاش مديرعامل سايپا که جوان نور چشمی رئیس جمهور است در اين خودرو از نسل كاملاً جديد پلت فرم اين شركت استفاده شده اما این گفته صحت دارد ؟ چند سالي است كه خودروسازان داخلي تنها بر روي پلت‌فرم‌‌هايي كه دارند مانند پژو 405 خودرو طراحي مي‌كند. نمونه بارز آن سمند خودروي ملي ايران‌خودرو است كه با كمي تغييرات بر روي پلت‌فرم 405 نشسته است و حال پيكان جديد قرار است بر روي پلت‌فرم 206 و پرايد ملي يا همان مینیاتور نيز قرار است بر روي پلت‌فرمي كه تركيبي از پرايد و ريو است بنشيند. طبق اطلاعات ارائه شده توسط برخي مديران سايپا مانند ناظمي مدير بخش استراتژيك اين شركت با مواردي كه در اختيار دارد اقدام به خلق محصولات جديد مي‌كند.
و حال پرايد ملي هم تركيبي است از سيستم تعليق ريو، سيستم ترمز پرايد و قواي محركه نيز تا حدود زيادي همان پرايد است، البته در سيستم تعليق ريو و سيستم ترمز پرايد نيز تغييراتي انجام شده. براساس اعلام شركت مگاموتور، موتور پرايد ملي يا سايپا 231 داراي حجم 1500 سي‌سي است كه 80 اسب‌بخار قدرت دارد كه 28درصد بيش از پرايد است. طبق اعلام اين شركت اين موتور 8درصد مصرف كمتري نسبت به پرايد دارد. شركت مگاموتور اين پيشرانه را به كمك دانشگاه آخن آلمان توسعه داده كه نزدیک سی میلیون دلار هزینه در بر داشته است
در اصل همان كاري كه ايران‌خودرو در بهينه‌سازي موتور پيكان بر روي پژو آردي انجام داد، اين بار سايپا بر روي موتور پرايد صورت داده است.
در اين باره يكي از كارشناسان مراكز تست خودرو ايران كه نمي‌خواهد نامش فاش شود، مي‌گويد: مگاموتور با كمك دانشگاه آخن حجم موتور را افزايش داده و ضريب تراكم موتور را براي افزايش قدرت موتور به عدد 9 رسانده است.
وي مي‌گويد: براساس آنچه مشاوران آلماني پروژه گفته‌اند كار چنداني براي گازسوزشدن اين موتور انجام نشده و تنها برنامه آن براي حالت گازسوز كمي تنظيم شده است، اما تغيير در سيستم سوپاپ‌ها و تغيير سيستم خنك‌كاري و جنس سرسيلندر در اين موتور براي افزايش دوام جهت گازسوزشدن انجام نشده، با اين حال مديران سايپا اين موتور را موتور پايه گازسوز مي‌دانند.
درباره گيربكس نيز يكي از مهندسان مركز تحقيقات سايپا، توضيح مي‌دهد؛ نسبت دنده‌هاي گيربكس پرايد براساس خودرو و موتور جديد تغيير داده شده است. البته تمام هزينه‌هاي انجام شده چه از طراحي بدنه كه بارها توسط مشاوران خارجي مانند ايتالیایی‌ها انجام شده و تغيير كرده و چه هزينه‌ قالب‌سازي و انجام كارهاي مهندسي به كمك مشاوران اروپايي مانند آلماني‌ها سبب شده هزينه طراحي پرايد ملي كه همچون جنگ فرسايشی بوده به بيش از 100 ميليون دلار برسد. البته استفاده از بسياري از قطعات پرايد كه در ايران توليد مي‌شود و در اين خودرو هم استفاده خواهد شد سبب كاهش قيمت آن مي‌شود.
مديرعامل سايپا شايد بر همين اساس قيمت اين خودرو را 10 ميليون تومان اعلام كرده است. قيمتي كه مي‌‌تواند اين خودرو را جايگزين براي محصولي مانند پرايد كند. با اين حال بسياري از مديران شركت سايپا در توليد اين محصول با اين قيمت ترديد دارند. مدني مديرعامل سازه‌گستر يكي از همين مديران است كه گفته است ترديد دارد اين خودرو با قيمت 10 ميليون تومان توليد شود.

پی نوشت :نمی دونم یادتون باشه یا نه، احمدی نژاد در ابتدای اومدنش می گفت چرا خودروسازان ایرانی ، خودرو کاملا ایرانی مردمی تولید نمی کنند و می گفت مگه ساخت خودرو خیلی کار سختیه که ما نتونیم
حالا که داره ریاست جمهوریش تموم میشه می خواد بگه ما هم خودروی مردمی با قیمت 10 میلیون تومان داریم می دیم بیرون اما کمی دقت کنید در طی مدت شش سال آخر دولت قبلی قیمت خودرو بالا نرفت اما در این دولت قیمت خودرو حداقل یک میلیون تومان گران شد و حالا هم قراره از خودرویی که شتر گاو پلنگ خودروهای دیگه هست و هر تیکش مال یک خودرو هست با نام کاملا ایرانی و خودروی مردمی پرده برداری بشه
جالبه احمدی نژاد از این خودرو به عنوان تبلور اراده ایرانی نام برد و گفت وقتی خودروسازان آمریکایی رو به سقوط هستنند ما داریم رشد می کنیم اما انگار یادشون رفته ‍ پراید سال ۱۹۸۰ در شرکت فورد و با نام فیستا تولید می شده و این خودرو فیس لیفت جدید این خودرو است

2 comments:

Anonymous said...

در توهم زندگي كردن بعضي ها نتيجه اين گونه ارائه هاست
وقتي تورم 50 تا 70 درصدي تك رقمي اعلام ميشه وقتي همه دنيا به ما پشت ميكنند و ما به شيوه قزويني ها خوشحال ميشيم وقتي تجارت دنيا در استانه ركود قرار دارد و ما انرا نتيجه ساستهاي خودمان ميدانيم وقتي نمي فهميم كه مردم چه ميخواهند و چه ميگويند ...مطمئنا در مورد ماشين هم اين چنين فيلسوفانه عوام فريبي ميكنيم

Anonymous said...

یه نیم نگاه مثبت ؟!جون من روی محمود رو زمین ننداز امین جان .. مطلب عالی بود